Еще раз про сенсор MAF

Японские автомобили - объединенный форум
Drom.ru - японские автомобили
Продажа авто | Каталог | Отзывы | Вопросы и ответы

Объединенный - Выбор и приобретение - Общие вопросы - Гараж - Страхование - Музыка в авто - Правовой - GT
Toyota - Nissan - Mitsubishi - Honda - Mazda - Subaru - Suzuki - Isuzu - Daihatsu - Грузовики и спецтехника - Барахолка (продам) - Барахолка (куплю)

Перейти на новый Форум Японские автомобили

 Список форумов  |  Японские автомобили - объединенный форум  |  Поиск  Страницы:  1  2 
 Еще раз про сенсор MAF
Автор: caramba_ (---.ru)
Дата:   давно

Кто-нибудь может разъяснить, как с помощью этих двух спиралек он определяет расход воздуха? Температуру воздуха -понятно. А вот количество.... Кто расскажет?) Так чтобы словам было тесно ,а мыслям просторно.
 
 Re: Еще раз про сенсор MAF
Автор: Сижу в тепле [Владивосток] (---.prim.dsv.ru)
Дата:   давно

Сплав, из которого сделана эта проволочка, меняет сопротивление
в зависимости от температуры. Проволочка нагревается до ~200
градусов проходящим через неё током. В зависимости от температуры
и скорости потока проходящего воздуха меняется сопротивление, и
соответсвенно сила тока, на основании чего косвенно производится
оценка массы прошедшего воздуха.
 
 Re: Еще раз про сенсор MAF
Автор: caramba_ (---.ru)
Дата:   давно

Толково! Но....
<В зависимости от температуры
и скорости потока проходящего воздуха меняется сопротивление...>

Вот именно! в зависимости от скорости и температуры. Но ведь за боротм может быть и -40 и + 40 . И соответственно при одинаковых оборотах двигателя проволочка будет охлаждаться быстрее (при -40) и медленнее ( при +40)...
Ну и потом...Там не одна , а две проволочки...
 
 Re: Еще раз про сенсор MAF
Автор: SASA-SUNNY (80.242.75.---)
Дата:   давно

а для этого там стоит просто терморезистор для корректировки на температуру окружающего воздуха.
 
 Re: Еще раз про сенсор MAF
Автор: caramba_ (---.ru)
Дата:   давно

нет там терморезистора
 
 Re: Еще раз про сенсор MAF
Автор: Сижу в тепле [Владивосток] (---.prim.dsv.ru)
Дата:   давно

SASA-SUNNY, правильно, так и есть.
 
 Re: Еще раз про сенсор MAF
Автор: caramba_ (---.ru)
Дата:   давно

зачем там вторая проволочка?????
 
 Re: Еще раз про сенсор MAF
Автор: Сижу в тепле [Владивосток] (---.prim.dsv.ru)
Дата:   давно

2 caramba_: почитай это:



The Mass Air Flow Sensor is probably the best way to measure the amount of air an engine takes in (engine load). This sensor not only measures the volume of air but also compensates for its density as well. Ford, GM, and many imports are using engine control systems based around this sensor.

There are two common designs of MAF sensors used in today's vehicles. One produces a variable voltage output (analog) and the other produces a frequency output (digital). In either case their operation is similar. Both outputs can be measured by a scanner or a digital volt/ohm meter (dvom) that can measure frequency.

Both designs work on the "hot wire" principle. Here's how they work. A constant voltage is applied to the heated film or heated wire. This film or wire is positioned in the air stream or in an air flow sampling channel and is heated by the electrical current that the voltage produces. As air flows across it, it cools down. The heated wire or film is a positive temperature coefficient (ptc) resistor. This means that it's resistance drops when it's temperature drops. The drop in resistance allows more current to flow through it in order to maintain the programmed temperature. This current is changed to a frequency or a voltage which is sent to the computer and interpreted as air flow. Adjustments for air temperature and humidity are taken into consideration since they also affect the temperature of the heated wire or film.

GM (Bosch) Hot Wire MAF Sensor

Humidity always affects the density of air since humid air is denser than dry air. No other compensation is therefore needed for this factor. Air temperature affects density since colder air is more dense than warmer air. Many systems use an air temperature sensor to compensate for this factor since similar amounts of air can enter an engine at different temperatures. Some MAF sensors use an internal "cold" wire to send ambient temperature information to the computer. Some use an intake air temperature sensor in the manifold or the intake piping. This sensor is almost always ntc in design (negative temperature coefficient). That is, it's resistance goes up as air temperature goes down. This "thermistor" works just like a coolant temperature sensor and usually has identical resistance to temperature values. By the way, these values are very different from manufacturer to manufacturer and are available in most repair manuals. They are also programmed into scanner software.
 
 Re: Еще раз про сенсор MAF
Автор: vady (---.dsi.ru)
Дата:   давно

Ой как у вас сдесь круто!!!

ТО Сижу в тепле!!!
А про плёночный MAF также можешь.
 
 Re: Еще раз про сенсор MAF
Автор: Сижу в тепле [Владивосток] (---.prim.dsv.ru)
Дата:   давно

2 vady:
В девятой строке читаем: "heated wire or film".
Страницы:  1  2 



Перейти на новый Форум Японские автомобили


Карта форума - Японские автомобили


Японские автомобили - объединенный форум
Toyota - Nissan - Mitsubishi - Honda - Mazda - Subaru - Suzuki - Isuzu - Daihatsu
1990 - 1991 - 1992 - 1993 - 1994 - 1995 - 1996 - 1997 - 1998 - 1999 - 2000 - 2001 - 2002 - 2003 - 2004 - 2005 - 2006 - 2007 - 2008 - 2009 - 2010 - 2011 - 2012 - 2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022 - 2023 - 2024