Автор: Grant (212.107.208.---)
Дата: давно
450-500 лс можно получить и без замены распредвалов. Кстати, с автоматической трансмиссией я бы забыл про 272ые распредвалы - кривая мощности и момента "проваливается" на малых и средних и уходит вверх на тех оборотах, где автомат долго двигатель не задерживает, переключая передачи гораздо раньше.
Насчет разных распредвалов на впуск и выпуск - это легко объясняется, достаточно лишь посмотреть на дизайн головы 1jz-gte (2jz-gte, кстати, ничем в этом плане от него не отличается, здесь я с Глеммом не согласен. Принцип один и тот же) - удачная конструкция впускных каналов и не совсем хорошие выпускные каналы.
Почитайте вот это, все сразу станет понятно -
Preliminary testing of a Supra head showed me that the intakes are very nice, and respond nicely to increased valve lift, a clear sign of a good port design. On the other hand, the exhausts are diabolical. Japanese engine theory bases exhaust port design on thermodynamics, not airflow. It is not uncommon for an American tuner to see large gains in performance by just opening up the exhaust ports on Japanese engines. This is not simple or easy with the 2JZ-GTE. The stock exhaust ports fail to flow any more air at about 8mm of lift (0.317"). Increasing high lift flow is the first thing on the mind of the man holding the die grinder.
For these reasons, staggered cam sizes seem to work well in the Supra. A longer duration exhaust cam combined with a shorter duration intake cam can yield surprising results. Never forget, your cams must compliment the engine.
| |