Автор: Mer_001 (---.krasnoyarsk.dial.rol.ru)
Дата: давно
Один из отрывков "Списка бесполезных модификаций.../Common Modifications - and how useless they can be"
"Turbo timers"
Total waste of space.
Зря потраченное место/время
<<< Turbo timers are a remnant from days past, when all turbos were aircooled and synthetic oils were not around (or too expensive!)
Switching off immediately after a full-boost run would then cause the oil pump to stop, and the oil remaining in the turbo bearing would carbonise and turn to a form of ash (coking was the term)
Nowadays this cannot happen. The water jacket absorbs all the extra heat from the bearing, and then some. Therefore the oil temps don't exceed 120C even then, and synthetics tend to resist death until over 150C, so there is no benefit from the turbo timer, except unnecessary idling (that does the turbo seals no good, neither the camshafts)
Idle is not good for turbos, water cooled turbos don't need any of this maintenance. Just roll smoothly after a full-boost run, if you're going to switch off immediately, that's all. >>>
:) В кратце:
<<< "Давным, давно... когда синтетические масла были очень дорогими или даже почти недоступными, а все турбины были похожи на Камазовские (т.е. отсутствовало водянное охлаждение), резкая остановка турбин после "тапки в пол" приводила к "закоксовыванию"...
...сегодня у нас "будущее", водянное охлаждение абсорбирует большую часть "тепла" и не дает маслу нагрется выше 120 С, а температура "умирания" синтетики превышает 150 С... и вообще стоять и дымить на холостых не очень хорошо для здоровья ваших турбин.
Просто тапку с педальки убирайте прежде чем заглушить двигатель и будет вашим турбинам житься долго и счастливо..." >>>
| |